|
Hoofddoel
Aan het einde van de module heeft de student inzicht in het menselijk lichaam als een interacterende verzameling van fysiologische regelsystemen en kan signalen afkomstig van deze regelsystemen meten en analyseren. In de module wordt speciaal ingegaan op het endocriene systeem, glucose regeling en klinische farmacologie. Daarnaast leert de student basisvaardigheden programmeren in Matlab en kan de student zich verplaatsen in het perspectief van de patiënt. Ten slotte kan de student terugkijken op een ervaring en hierop reflecteren.
Doelstellingen
Aan het einde van de module kan de student:
• basisprincipes van de signaal- en systeemkijk (netwerk- en signaalanalyse, conceptuele en wiskundige
modellen van systemen, regelsystemen) uitleggen en toepassen;
• basisprincipes van het meten en verwerken van fysiologische grootheden uitleggen en toepassen in het
meten van signalen aan de mens;
• basisprincipes van het modeleren van fysiologische systemen uitleggen en toepassen;
• de mens beschrijven als een verzameling van regelsystemen; kan uitleggen wat er gebeurt als een
regelsysteem faalt en hoe dit gecompenseerd kan worden;
• basisprincipes van de klinische farmacologie uitleggen en toepassen;
• redeneren binnen het endocriene systeem, basisprincipes van glucosemetabolisme, endocriene regeling
van glucose, insuline- en glucagontherapie bij diabetes uitleggen en toepassen;
• systematisch programmeren (basisvaardigheid);
• Matlab als programmeeromgeving toepassen voor het analyseren van signalen en het simuleren van
systemen (basisvaardigheid);
• een experiment uitvoeren om fysiologische signalen te meten en dan analyseren;
• een werkelijk fysiologisch dynamisch model bouwen en analyseren;
• De basisprincipes van communicatie benoemen en toepassen
• Evalueren op eigen leren en handelen met betrekking tot communicatie
• De basisbeginselen van presenteren toepassen
• Benoemen op welke manier hij/zij kennis heeft gemaakt met proces- en taakaspecten van samenwerken.
KERNBERGRIPPEN:
Dynamische systemen zijn: dynamische modellen van fysiologie, teruggekoppelde regelsystemen, equivalentie van dynamische systemen in verschillende fysische domeinen, wiskundige analyse, simulatie
Farmacologie: farmacokinetiek, farmacodynamiek, receptorbinding, geneesmiddel interactie.
|
 |
|
De module bestaat uit de volgende module-onderdelen:
- Systemen en modellen (dynamische systemen, endocriene systeem, glucose regeling en klinische farmacologie)
- Meten en verwerken van signalen (biomedische meetsystemen, signaalbewerking in tijd- en frequentiedomein)
- Inleiding programmeren (basisvaardigheden programmeren, Matlab)
- Vaardig communiceren en professioneel gedrag (contact maken, patiënt perspectief)
- Project
Het doel van het project is om de kennis over de signaal- en systeemtheorie toe te passen om echte onderzoeksvragen over lichaamsbeweging en cardiopulmonale functie op te lossen. De invloed van klinisch relevante veranderingen in dit systeem worden geanalyseerd.
Externe docenten: Dr. J. Koenderink (Radboud UMC)
|
|
|
|
 VoorkennisVoorkennis Dynamische Systemen: wiskunde (TG-module 1: Functies van één veranderlijke en TG-module 2: Signaalanalyse).
Voorkennis Meten en Verwerken van Signalen: Signaalanalyse, TG-module 2.
Voorkennis Farmacologie en Fysiologie: fysiologie/pathofysiologie (TG-module 2: Pathofysiologie).
Voorkennis Inleiding Programmeren: Functies van één veranderlijke (TG-module 1) en Signaalanalyse (TG-module 2). |
Bachelor Technische Geneeskunde |
| | Verplicht materiaalBookMedische consultvoering. Veening, E.P., Gans, R.O.B., & Kuks, J.B.M. Bohn, Stafleu en van Lochem 2009. ISBN 9789031363247 |
 | ReaderSyllabus Dynamische Modellen (via Canvas) |
 | ReaderSyllabus Meten en Verwerken van Signalen (via Canvas) |
 | ReaderSyllabus Signaalanalyse (via Canvas) |
 | ReaderIntroduction to MATLAB, Meinsma, G., Kan besteld worden via de docent. |
 | BookMedische Fysica. Van Oosterom A., Oostendorp T.F., Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen 2018 (5de editie), ISBN: 9789036810852 |
 |
| Aanbevolen materiaalBookMedical Physiology. Boulpaep E., Boron W., Saunders/Elsevier 2016, 3rd edition , ISBN 9781455743773 |
 | BookGrant's Atlas of Anatomy. Agur A.M.R., Lee M. L., Lippincott, Williams & Wilkins, Baltimore (15h edition), INieuw ISBN: 9781975138714 |
 | BookHuman pharmacology, molecular to clinical. Brody et al, Mosby-Year book, 6th ed., 2018, ISBN: 9780323476522 |
 | BookClinical Medicine. Kumar p., Clarke M., Saunders 2012 (10th edition), ISBN:9780702078682 |
 |
| Werkvormen Colstructie 
 | Hoorcollege 
 | Opdracht Aanwezigheidsplicht |  | Ja |

 | Overig onderwijs Aanwezigheidsplicht |  | Ja |

 | Practicum Aanwezigheidsplicht |  | Ja |

 | Project begeleid Aanwezigheidsplicht |  | Ja |

 | Project onbegeleid Aanwezigheidsplicht |  | Ja |

 | Zelfstudie geen begeleiding 
 |
| Toetsen Project plan
 | Pre-Project aftekenen verslaglegging practicum en uitvoering metingen
 | Project presentatie
 | Meten en verwerken van signalen
 | Farmacologie en fysiologie
 | Dynamische systemen
 | Aftekenen opdrachten Inleiding programmeren en Matlab
 | Inleiding programmeren
 | Communiceren en prof. gedrag 1a
 |
|
| |