|
Doelstellingen Anatomie, Histo-fysiologie:
• U kunt voor de volgende zintuigen: visus, gehoor, evenwicht, reuk, smaak en tast beschrijven welke
anatomische “route” het signaal aflegt te beginnen bij de bewerking van het signaal, via de receptor in
het betreffende orgaan, de perifere zenuw, schakelstations naar uiteindelijk de cerebrale cortex waar
bewustwording van het signaal plaatsvindt.
• Beschrijven hoe het betreffende zintuig is ontstaan vanuit de embryologie
• Beschrijven welke klinisch relevante omgevingsstructuren het signaal tegenkomt op deze anatomische
“route” en hoe op diverse plaatsen pathologie kan optreden leidend tot klinische symptomen.
Doelstellingen Technologie:
• U kunt oog- en oorafwijkingen benoemen en diagnostische instrumenten beschrijven die gebruikt worden
om oog- en oorafwijkingen op te sporen
• U kunt therapieën beschrijven om oog- en oorafwijkingen te behandelen, waaronder lasertechnieken
(oog), gehoortoestellen en oorprotheses, en u begrijpt de werking hiervan
• U kunt weefseloptica beschrijven en berekeningen uitvoeren.
Doelstellingen Klinische Epidemiologie:
• U kunt de status van een wetenschappelijk probleem te formuleren aan de hand van systematische
reviews en meta-analyses
• U kunt zich een kritisch oordeel vormen over observationeel onderzoek waarbij u de termen validiteit
(bias en confounding) en precisie kunt toepassen
• U kunt de waarde van een klinisch (diagnostisch) meetinstrument aan te duiden.
Doelstellingen Statistiek:
• U leert een aantal veelvoorkomende (multivariate) statistische technieken en leert deze statistische
technieken toe te passen op onderzoeksdata.
Doelstellingen Project:
• U kunt efficiënt en effectief wetenschappelijke informatie vinden om een hiaat in de kennis omtrent een
ziektebeeld te identificeren, het belang hiervan voor de patiënt te beschrijven en om vervolgens een
wetenschappelijke vraagstelling te definiëren.
• U kunt een vanuit ethisch standpunt verantwoord onderzoek ontwerpen passende bij een klinisch
wetenschappelijke vraagstelling, waarbij de dataverzameling plaatsvindt met geschikte meetinstrumenten
en de data-analyse met passende statistische technieken
• U kunt een onderzoeksvoorstel schrijven in een academische schrijfstijl en het bediscussiëren en
presenteren.
Kerbegrippen:
Fysica en Technologie
Licht: Fysische optica: Interferentie, coherentie, optische weglengte, optisch spectrum
• Licht-weefselinteractie: Optische weglengte, absorptie, verstrooiing, weefselschade (thermisch,
fotochemisch, fotomechanisch)
• Geometrische optica: Lensberekingen oog
• Michelson-interferometer
• Optical coherence tomography (OCT)
• Refractieve laserchirurgie
Fysica en technologie (geluid)
• Akoestische en mechanische analyse van het oor
• Tympanometrie
• Gehoortoestellen: Botverankerde hoortoestellen, middenoor implantaten, cochleaire implantaten,
hersenstamimplantaten
Geluid
• Massa-veersystemen
• Geluid in frequentiedomein
• Resonantie
Menselijk Lichaam
Anatomie en histo-fysiologie
• Preparatie of voorbereiding van signalen
- Het oor: conductief deel: middenoor, gehoorbeentjes
- Het oog: refractieve media: cornea, lens, glasvocht
• Receptie
- Het oor/ het evenwicht: binnenoor met cochlea en vestibulair apparaat
- Het oog: de retina
- De reuk: reukslijmvlies met primaire neuronen
- De smaak: smaakpupillen
• Bewustwording en feedback
- Relevante (hersen)zenuwen, hersenstam, cortexgebieden
- Reflexen, bijv. vestibulo-oculaire reflex
Academische vaardigheden
Medische statistiek: Lineaire regressie, ANOVA, Logistische regressie, Survivalanalyse
Epidemiologie: Systematische reviews, Klinimetrie, Validiteit en precisie, kritisch lezen wetenschappelijke literatuur
Project: Informatievaardigheden, literatuur zoeken, Wetenschappelijk schrijven, onderzoeksprotocol
Professioneel gedrag: Wet en regelgeving mens gebonden onderzoek, Proefpersoneninformatie, Geschiedenis en ethiek mens gebonden onderzoek
|
 |
|
In deze module staat het zintuiglijk systeem en klinisch wetenschappelijk onderzoek centraal. Je zult als Technisch Geneeskundige bij het uitoefenen van je werkzaamheden moeten kunnen terugvallen op methoden en technieken uit met name de klinische epidemiologie. Voor het project zal een specifieke wetenschappelijke probleemstelling worden geconcretiseerd. Vervolgens moet je in staat zijn om een adequaat onderzoeksdesign te kiezen en de data op correcte wijze statistisch te analyseren om een oplossing te kunnen geven voor de probleemstelling.
In het onderdeel Epidemiologie wordt dieper in gegaan in het verrichten van medisch wetenschappelijk en epidemiologisch onderzoek als aansluiting op het onderwijs in het tweede jaar, Module 7 Neuraal Systeem en Onderzoek. Zo gaat ook het onderdeel Statistiek een stap verder in het statistisch analyseren van onderzoeksdata. In deze module zal m.b.v. onderwijs over de anatomie en histologie van het oog en het oor een basis worden gelegd voor het begrijpen van enkele belangrijke afwijkingen van deze zintuigen.
Met betrekking tot de anatomie, fysiologie en pathologie concentreren we ons op het begrip van het oog en het oor als systeem en op de belangrijkste afwijkingen, hun diagnose en hun therapieën. Daarnaast zal beknopt aandacht worden besteed aan geur, smaak en tastzin.
Aan de techniekzijde zijn er veel verbindingen met eerder onderwijs op het gebied van de optica, de akoestiek en de mechanica. Je krijgt de kans om deze opgedane kennis toe te passen op de modellering en diagnostiek van het oor. Aan optische zijde geldt dit voor de optische modellering van het oog.
Verder wordt de kennis van de optica uitgebreid door het bestuderen van optische interferentie als verschijnsel dat kan worden gebruikt bij optische imaging en door een confrontatie met de laser als lichtbron voor diagnose en therapie. In het project van deze module wordt (een hiaat in) kennis over het zintuiglijk systeem geïntegreerd met kennis over klinisch wetenschappelijk onderzoek. Het klinisch probleem dat hieruit naar voren komt wordt vertaald in een wetenschappelijke vraagstelling en het schrijven van een onderzoeksvoorstel waarbij ethische aspecten meegenomen worden.
Een aantal onderdelen in deze module, zoals het onderdeel van de docenten C. Blum, zullen in het Engels worden gegeven.
|
 |
|
|
|
 | | Required materialsBookLeerboek Epidemiologie, Bouter, L.M., Van Dongen, M.C.J.M., Zielhuis, G.A., Bohn Stafleu van Loghum , Verschijningsjaar: 2016, ISBN 13: 9789036805612, ISBN 10: 9036805619 |
 |
| Recommended materials-Instructional modes Final thesis Presence duty |  | Yes |

 | Lecture 
 | Practical Presence duty |  | Yes |

 | Project supervised Presence duty |  | Yes |

 | Self study without assistance 
 | Seminar 
 | Tutorial 
 |
| Tests Project
 | Assignment Anatomy
 | Test Anatomy, Pathophysiology, Histology
 | Physics for ear and eye
 | Epidemiology
 | Medical Satistics
 |
|
| |