De student is in staat om:
1 een onderzoek te ontwerpen passende bij een wetenschappelijke vraagstelling, waarbij de
dataverzameling plaatsvindt met geschikte meetinstrumenten en de data-analyse met passende
analysetechnieken, en dat vanuit juridisch standpunt verantwoord is [V]
2 verschillende onderzoeksmethoden, zoals trial (experiment), dwarsdoorsnede onderzoek, cohort onderzoek
en patiënt-controle onderzoek in de epidemiologie te herkennen, op kwaliteit te beoordelen, en de resultaten
van dergelijk onderzoek te interpreteren [K,V]
3 te benoemen op welke manieren gezondheid geoperationaliseerd kan worden en een geschikte
gezondheidsuitkomst te kiezen bij een bepaalde vraagstelling [K,V]
4 een aantal veelvoorkomende multivariate statistische technieken (multiple lineaire regressie, Cox
regressie, logistische regressie) toe te passen en de resultaten van deze analyses te vertalen naar een
antwoord op de wetenschappelijke vraagstelling [K,V]
5 kennis op te halen, uit te breiden, en inzicht en vaardigheden te krijgen ten aanzien van het analyseren van
de biomedische aspecten van een aandoening, specifiek gericht op de nieuwe ontwikkelingen voor
diagnostiek en behandeling [K,V]
|
 |
|
In deze module leert de student academische onderzoeksvaardigheden welke aansluiten bij problemen uit de dagelijkse praktijk van de gezondheidszorg en de klinische praktijk. De student leert problemen op het terrein van de kliniek in kaart te brengen en deze om te zetten in een medisch wetenschappelijke vraagstelling. Er wordt ingegaan op een aantal nieuwe ontwikkelingen op het gebied van diagnose en behandeling van ziekten. Daarbij staan vooral de ontwikkelingen op het gebied van diagnose en behandeling van oncologie, neurologie, hart- en vaatziekten en psychische aandoeningen centraal. De student raakt vertrouwd met epidemiologische begrippen en de specifieke methoden en technieken van ‘evidence-based’ onderzoek. De valkuilen die bij bepaalde vormen van onderzoek kunnen optreden en mogelijke oplossingen hiervoor komen aan de orde. De student krijgt inzicht in univariate methoden, o.a. toetsen van twee groepen en variantie- en regressieanalyse, en inzicht in multivariate statistische methoden, o.a. multiple lineaire regressie, logistische regressie en analyse van overlevingsgegevens (Cox regressie). Door het kritisch lezen en becommentariëren van medisch wetenschappelijke artikelen wordt de toepassing van onderzoeksmethoden en statistische analyses inzichtelijk. Als afsluiting leert de student het geheel toe te passen door zelf een onderzoeksvoorstel te ontwerpen.
|
 |
|