Aan het eind van de module kan de student:
… een vragenlijst ontwerpen door het operationaliseren van concepten en de kwaliteit van een vragenlijst
beoordelen
… door middel van de statistische software R een databestand bewerken en analyseren, en de resultaten hiervan interpreteren en rapporteren.
… gegeven een praktijksituatie op basis van literatuur en data een innovatie ontwikkelen en implementeren.
... verschillende vormen van innovatie verklaren en deze toepassen op veranderprocessen in zorgorganisaties .
…beschrijvende statistische grootheden berekenen en interpreteren en eenvoudige kansberekeningen en statistische toetsen uitvoeren en interpreteren.
… een datavisualisatie maken met behulp van Tableau en één of meerdere openbare databronnen in de zorg.
|
|
Bij het oplossen van problemen in de gezondheidszorg zijn diverse benaderingen mogelijk. Het doen van wetenschappelijk onderzoek is daar één van. In de module leert de student gezondheidszorgonderzoek uit te voeren en de relatie te leggen van het onderzoek met de praktijk. Om problemen op te lossen is innovatie in de zorg noodzakelijk, maar dat gaat vaak niet vanzelf. De module biedt de student daarom inzicht de rol van innovatie organisaties en welke veranderstrategieën er zijn en door welke factoren innovatie en veranderstrategieën worden beïnvloed.
Deze inhoudelijke kennis is belangrijk voor de gezondheidswetenschapper die zich in zijn werk te midden van de weerbarstige praktijk van de gezondheidszorg moet begeven. De studenten zetten zelf een gezondheidswetenschappelijk onderzoek op en geven advies op basis van het analyseren van een dataset in het project. De opgedane kennis vanuit onderzoeksmethoden en veranderkunde wordt hierbij toegepast.
|
|