1. Aan het eind van de module is de student in staat om oorzaken, ontstaanswijzen, verschijningsvormen
en gevolgen van een aantal belangrijke aandoeningen uit te leggen op moleculair, cellulair, weefsel en
orgaanniveau en op het niveau van het individu.
2. Aan het eind van de module is de student in staat om een aantal classificatiesystemen voor, en
perspectieven en concepten van ziekte en gezondheid in de context van de gezondheidszorg te benoemen
en heeft de student inzicht in hoe deze zich tot elkaar verhouden.
3. Aan het eind van de module is de student in staat om de individuele en maatschappelijke impact van een
aandoening te duiden middels de meest gebruikte frequentie- en gezondheidsmaten in de epidemiologie,
en heeft de student inzicht in hoe deze frequentie- en gezondheidsmaten zich tot elkaar verhouden.
4. Aan het eind van de module is de student in staat om de relatie te leggen tussen het pathofysiologisch
proces van een aandoening en de (on)mogelijkheden voor preventie van de aandoening.
5. Aan het eind van de module is de student in staat om het effect van preventie op de impact van ziekte te
duiden, waardenconflicten rondom preventie te identificeren en deze analyseren op het niveau van de
samenleving en individuele levens.
6. Aan het eind van de module is de student in staat om vanuit het biomedisch, sociaal-maatschappelijk en
ethische perspectief de kansen en belemmeringen voor een preventieve strategie voor een aandoening
te beredeneren en te verdedigen middels een mondelinge presentatie.
|
 |
|
De druk op de gezondheidszorg neemt toe. Door de vergrijzing zullen (chronische) ziekten steeds vaker voorkomen en dit zal zorgen voor een grote toename in de vraag naar zorg. Preventie van ziekte is een manier om ziekte en vroegtijdige sterfte te voorkomen. Er wordt door gerenommeerde wetenschappers gesteld dat de helft van de ziekten in Nederland te voorkomen is. Maar is dit ook zo? In deze module is deze vraag het uitgangspunt voor de student. In het project “Van gezond naar ziek, van preventie naar meer gezondheid?” staat de preventie van chronische ziekten centraal. Studenten verdiepen zich in het ontstaan van en de gevolgen van een aandoening, de impact van de aandoening op mens en maatschappij en in de manieren en mogelijkheden om de ziekte te voorkomen. Hierbij brengt de student bestaand preventiebeleid in kaart. Op basis van pathofysiologische, epidemiologische, en ethische argumenten doen studenten een voorstel voor een (ver)nieuwe(nde) preventiestrategie voor de door hun gekozen aandoening. In dit voorstel nemen studenten de mogelijke impact van deze preventiestrategie op mens en maatschappij mee, en beargumenteren ze welke ethische en maatschappelijke overwegingen een rol spelen bij het beoordelen van de wenselijkheid van een preventieve strategie.
Ter ondersteuning van het project volgt de student vakken over epidemiologie en preventie, anatomie, celbiologie, pathofysiologie en ethiek.
|
 |
|