- Verder uitbreiden van het didactische repertoire ten behoeve van het natuurkundeonderwijs.
- Uitwisselen van ervaringen en ideeën betreffende het natuurkundeonderwijs.
- Ontwikkelen van een theoretisch kader en verankering van de schoolpracticum ervaringen.
- Aandacht voor verdere professionalisering na het behalen van de startbekwaamheden
Specifieke leerdoelen in het kader van de lerarenopleiding:
Aan het eind van de cursus is de student in staat om …
- een eigen visie op (onderwijs in) het schoolvak te formuleren waarbij hij/zij gebruikmaakt van kennis van bestaande visies
- de uitvoering van zijn/haar onderwijs en de communicatie daarover af te stemmen op de eindtermen van het schoolvak.
- te reflecteren op het gebruik van vakdidactische modellen (in de les)
- een formatieve toets met feedbackmodel te ontwerpen
- te reflecteren op het gebruik van verschillende vormen van formatief toetsen (in de les)
- beargumenteerd ICT te kiezen voor een les
- te reflecteren op het activerend gebruik van ICT (in de les)
- een activerende werkvorm te ontwerpen
- te reflecteren op het gebruik van een activerende werkvorm (in de les)
- een samenhangende les(senserie) te arrangeren inclusief lesdoelen, tijdsplanning en activiteiten van docent en leerlingen
- te reflecteren op de leerresultaten van de leerlingen van een ontworpen samenhangende les(senserie)
- beargumenteerd leerlingpractica te kiezen voor een les
- te reflecteren op het gebruik van leerlingpractica (in de les)
|
 |
|
Het vak besteedt aandacht aan de didactische principes van de schoolnatuurkunde en ondersteunt het schoolpracticum SP2. Aan de orde komen onder andere:
- Praktijkervaringen
- Leertheorieën in het natuurkundeonderwijs
- Groepswerk, samenwerkend leren en andere didactische werkvormen
- Literatuur Vakdidactiek tav begripsontwikkeling, resources op het Web
- ICT-toepassingen: digitale leeromgeving, meten/sturen/regelen en simuleren (oa. Coach en Arduino).
- Examenprogramma, met nadruk op de vernieuwingen en keuzeonderwerpen
|
|