Aan het eind van de cursus is de student in staat om …
- een eigen visie op (onderwijs in) het schoolvak te formuleren waarbij hij/zij gebruikmaakt van kennis van bestaande visies
- de uitvoering van zijn/haar onderwijs en de communicatie daarover af te stemmen op de eindtermen van het schoolvak
- te reflecteren op bovenstaande keuzes (in de les)
- bij de begeleiding van leerlingen bewuste keuzes te maken op basis van vakdidactische inzichten
- te reflecteren op het gebruik van vakdidactische modellen (in de les)
- formatieve toetsing toe te passen in de O&O les, zowel voor het product als het proces
- betrouwbare en valide materialen te ontwikkelen voor de summatieve beoordeling van het proces en de producten
- te reflecteren op het gebruik van verschillende vormen van formatief en summatief toetsen (in de les)
- Formatieve en summatieve beoordelingsgesprekken te voeren met (groepjes) leerlingen
- beargumenteerd ICT te kiezen voor een les of project
- te reflecteren op het activerend gebruik van ICT (in de les)
- leerlingen te begeleiden bij de keuze voor en het gebruik van ICT geschikt voor de O&O-les
- te reflecteren op bestaande en lopende O&O-projecten
- O&O-projecten aan te passen of te ontwikkelen die voldoen aan de criteria van de Stichting Technasium en geschikt zijn voor de eigen O&O-lessen en/of die van een collega
- bij de uitvoering van zijn/haar onderwijs de kernconcepten correct te hanteren, deze naar leerlingen toe op een inzichtelijke wijze te introduceren en daarbij rekening te houden met voorkennis en misconcepties en hierop te reflecteren
|
 |
|
Vakdidactiek O&O omvat o.a. de volgende onderdelen:
- Technasium formule: doelen, uitgangspunten en opzet
- Begeleiden en beoordelen van O&O
- Het werken met externe opdrachtgevers
- Een O&O opdracht schrijven
- Verbindingen leggen tussen de vakken O&O en NLT
- Ontwerpdidactiek, onderzoekdidactiek en overige didactiek behorende bij het Technasiumconcept.
- Leerlijnen binnen het vak O&O
- Praktisch werk
|
|