Vakdidactiek Natuurkunde 1 heeft de volgende algemene doelstellingen:
- Eigen maken van de basisbeginselen van de vakdidactiek behorend bij de hedendaagse schoolnatuurkunde met onder andere aandacht voor lesindeling, lesvoorbereiding, activeren van leerlingen en de rol van (demonstratie-)proeven.
- Voorbereiden op specifieke taken ten behoeve van het natuurkundeonderwijs.
- Uitwisselen van ervaringen en ideeën betreffende het natuurkundeonderwijs.
- Verder ontwikkelen van een theoretisch kader en verankering van de schoolpracticum ervaringen.
Specifieke leerdoelen waar verder aan wordt gewerkt in het kader van de lerarenopleiding: Aan het eind van de cursus is de student in staat om …
- een eigen visie op (onderwijs in) het schoolvak te formuleren waarbij hij/zij gebruikmaakt van kennis van bestaande visies
- de uitvoering van zijn/haar onderwijs en de communicatie daarover af te stemmen op de eindtermen van het schoolvak
- in zijn/haar lesontwerp bewuste keuzes te maken op basis van vakdidactische modellen
- te reflecteren op het gebruik van vakdidactische modellen (in de les)
- een formatieve toets met feedbackmodel te ontwerpen
- te reflecteren op het gebruik van verschillende vormen van formatief toetsen (in de les)
- een betrouwbare en valide summatieve toets met scoremodel te ontwerpen
- te reflecteren op nabespreking en analyse van een eigen gemaakte summatieve toets
- beargumenteerd ICT te kiezen voor een les
- te reflecteren op het activerend gebruik van ICT (in de les)
- een activerende werkvorm te ontwerpen
- te reflecteren op het gebruik van een activerende werkvorm (in de les)
- een samenhangende les(senserie) te arrangeren inclusief lesdoelen, tijdsplanning en activiteiten van docent en leerlingen
- te reflecteren op de leerresultaten van de leerlingen van een ontworpen samenhangende les(senserie)
- beargumenteerd leerlingpractica te kiezen voor een les
- te reflecteren op het gebruik van leerlingpractica (in de les)
|
 |
|
Het vak besteedt aandacht aan de didactische principes van de schoolnatuurkunde. Aan de orde komen onder andere:
- Voorbereiding van natuurkundeonderwijs en activerende didactiek.
- Inbedding van natuurkundige concepten in contexten en vise versa.
- Toetsen bij natuurkunde
- Leerling-/demonstratieproeven o.a. met behulp van ICT (applets en/of ipCoach)
- Demonstratievaardigheden, werkvormen
- Doelstellingen, leerplan en leerpakketten
- Probleemoplossend vermogen
- Begripsvorming: elektriciteit
- Differentiëren in de klas
- Vakoverstijgende didactiek
|
|