Aan het eind van de cursus is de student in staat om …
- een eigen visie op (onderwijs in) informatica te formuleren waarbij hij/zij gebruikmaakt van kennis van bestaande visies.
- de uitvoering van zijn/haar onderwijs en de communicatie daarover af te stemmen op de eindtermen van het schoolvak.
- verschillende activerende werkvormen te benoemen en te reflecteren in hoeverre bepaalde werkvormen geschikt zijn voor het informatica onderwijs
- in hun lesontwerp bewuste keuzes te maken op basis van vakdidactische modellen
- te reflecteren op het gebruik van verschillende vormen van formatief toetsen (in de les)
- beargumenteerd ICT te kiezen voor een les
- rekening te houden met voorkennis en misconcepties binnen een lesontwerp
- een onderbouwde mening geven over een informatica lesmethode
|
|
Eerste kennismaking met de didactiek van het schoolvak Informatica
Aan de orde komen:
- organisatie van het voortgezet onderwijs en de plaats van informatica daarin,
- inhoud en doelstellingen van het informaticaonderwijs,
- het examenprogramma informatica (kernprogramma),
- informatica lesmethodes,
- didactische modellen, lesvoorbereiding, werkvormen en misconcepties,
- verschillende vormen van toetsing,
- inzetten van ICT tools tijdens de les..
|
|