Bij elk college leert de leraar-in-opleiding voor elk behandeld onderwerp op inleidend niveau relevante vakdidactische kennis, vaardigheden en attitudes, oftewel competenties.
De leraar-in-opleiding kan:
- de kern (doelen en structuur) van maatschappijleer beschrijven
- zelf een les(activiteit) ontwerpen:
- met heldere leerdoelen (gerelateerd aan de doelstellingen van het vak)
- rekening houdend met de beginsituatie van de leerlingen
- met een geschikte werkvorm
- gebruik makend van de vakinhoudelijke literatuur
- met (formatieve of summatieve) toetsing die past bij de leerdoelen
- op basis van een didactisch model
Algemene vakdidactische competenties:
De leraar-in-opleiding kan:
- vakdidactische leervragen voor het eigen handelen als docent formuleren;
- de vakdidactische leeropbrengsten uitleggen;
- de samenhang uitleggen tussen vakdidactische en algemeen onderwijskundige competenties;
- vakdidactische en algemeen onderwijskundige competenties in samenhang toepassen op het eigen handelen als docent.
Algemene competenties
De leraar-in-opleiding kan:
- vakdidactische leervragen voor het eigen handelen als docent formuleren;
- de vakdidactische leeropbrengsten uitleggen;
- de vakdidactische kennis onderbouwen met wetenschappelijke artikelen;
- de samenhang uitleggen tussen vakdidactische en algemeen onderwijskundige competenties;
- vakdidactische en algemeen onderwijskundige competenties in samenhang toepassen op het eigen handelen als docent.
|
 |
|
Inleiding vakdidactiek is een eerste kennismaking met de inhoud, doelstellingen en didactiek van het vak maatschappijleer. In de colleges en de opdrachten leg je continu de verbinding tussen enerzijds de vakdidactiek van maatschappijleer en wat je geleerd hebt bij onderwijskunde, de vakinhoudelijke competenties van jouw (voor)opleiding en het schoolpracticum. Tijdens de colleges ligt de nadruk op de praktijk die je onder andere opdoet tijdens de stage. Je oefent met het ontwerpen en uitvoeren van (deel)lessen en reflecteer je op de betekenis van vakdidactische inzichten voor je eigen lesgeven. De onderwerpen die in elk geval aan bod komen zijn: doelstellingen, thema’s, benaderingswijzen en dilemma’s van het vak, de beginsituatie van leerlingen, burgerschapsvorming, lesmethoden, toetsing en werkvormen. In de cursus is aandacht voor zowel maatschappijleer op havo/vwo als vmbo-t.
.
|
|