Inleiding Vakdidactiek heeft de volgende algemene doelstellingen:
- Eerste ervaringen opdoen met de hedendaagse schoolnatuurkunde en de didactiek ervan, met onder andere aandacht voor lesindeling, lesvoorbereiding, activeren van leerlingen en de rol van (demonstratie-)proeven.
- Uitwisselen van ervaringen en ideeën betreffende het natuurkundeonderwijs
- Ontwikkelen van een theoretisch kader en verankering van de schoolpracticumervaringen.
Specifieke leerdoelen waaraan wordt gewerkt in het kader van de lerarenopleiding:
Aan het eind van de cursus is de student in staat om …
- in zijn/haar lesontwerp bewuste keuzes te maken op basis van vakdidactische modellen
- te reflecteren op het gebruik van vakdidactische modellen (in de les)
- een formatieve toets met feedbackmodel te ontwerpen
- te reflecteren op het gebruik van verschillende vormen van formatief toetsen (in de les)
- beargumenteerd ICT te kiezen voor een les
- te reflecteren op het activerend gebruik van ICT (in de les)
- een activerende werkvorm te ontwerpen
- te reflecteren op het gebruik van een activerende werkvorm (in de les)
- rekening te houden met voorkennis en misconcepties binnen een lesontwerp
- bij de uitvoering van zijn/haar onderwijs de kernconcepten correct te hanteren, deze naar leerlingen toe op een inzichtelijke wijze te introduceren en daarbij rekening te houden met voorkennis en misconcepties en hierop te reflecteren
- beargumenteerd demonstratieproeven te kiezen voor een les
- te reflecteren op het gebruik van demonstratieproeven in de les
|
 |
|
Het vak dient als eerste kennismaking met didactische principes en ondersteunt het eerste schoolpracticum. Aan de orde komen:
- Voorbereiding van natuurkunde onderwijs.
- Inleiding op leerstrategieën; eigen en van de leerling.
- Werkvormen en activerende didactiek
- Kennismaking met de rol van leerlingproeven en demonstratieproeven.
- Natuurkunde toetsen
|
|